Betsy en Rinie op reis 2015

Christchurch

We zijn inmiddels een beetje van de jetlag bekomen. We waren natuurlijk heel moe, maar na een nachtje slapen ging het al een stuk beter.
Vandaag was onze laatste dag in Christchurch. De afgelopen dagen hebben we schitterend weer gehad. De hele dag zon met wind. Rinie meteen verbrand en ik heb alleen mijn armen een beetje verbrand. Ik had ze niet ingesmeerd, toch te naïef geweest. Wel de hele dag mijn hoedje op, ik kan niet zonder.
Christchurch was 5 jaar geleden, toen we hier ook waren, een leuke en gezellige stad met een historisch centrum. Helaas is er 4 jaar geleden een zware aardbeving geweest, de gevolgen zijn groot. Je weet niet wat je ziet. Het centrum is weg. De gebouwen zijn of ingestort, of half ingestort of ze staan leeg omdat het op instorten staat. We hadden er natuurlijk van gehoord en gelezen maar in het echt is het toch erg indrukwekkend. De ziel is uit de stad. We vroegen ons af waarom het er 4 jaar later nog steeds zo erg uit ziet. Dat komt dus omdat alles onder de grond en de hele infrastructuur op zijn gat ligt. Dat moet eerst allemaal vernieuwd worden. Een giga klus wat veel geld kost.
Er was de afgelopen dagen in het park het openlucht World Busker Festival, een festival met straatartiesten. Het zijn straatartiesten met vooral veel jongleren. Ze zijn hier in Nieuw Zeeland gek op jongleren. We zijn verschillende keren langs geweest. De sfeer was heel relaxed en gezellig druk. Veel kinderen ook, het is hier nog zomervakantie. Er wordt geen entreegeld gevraagd, je kon gewoon naar binnen lopen en overal kijken. Na de voorstelling wordt er dan van iedereen, vrijwillig, een donatie gevraagd. Ik vraag me wel af hoe ze dat doen met slecht weer, want de podia zijn niet overdekt. Geen idee.
Vandaag zijn we ook even naar Sumner geweest, het Zandvoort van Christchurch maar dan minder druk. Lekker langs het strand gelopen. Ook hier heel veel schade van de aardbeving. Delen van een berg ingestort waar huizen op stonden. Er wordt veel gesurft op de golven. Leuk om te zien, maar het lijkt mij doodeng. Rinie en Nikki hebben het 5 jaar geleden ook gedaan maar dan in ondiep water en met leraar. Je moet zo uitkijken voor stromingen. Er zijn ook meestal life guards aanwezig om de boel in de gaten te houden.
Morgen halen we onze huurauto op en vertrekken we naar Picton. Daar gaan we naar een klein hotel middenin een geweldig wandelgebied. De naam van het hotel is Jugglers Rest, zoals de naam al zegt wordt er veel aan jongleren gedaan. Dit was ook de reden om dit hotel te kiezen. Rinie wil heel graag wat beter worden in het jongleren.

Wanda

ben blij dat jullie zijn aangekomen, en als jullie terug zijn zal Rinie zich toch moeten bewijzen met jongleren.... hihihihi

jose

hi globetrotters
wat een indrukwekkende foto's, ennuh misschien wel een jongleer optreden samen met Bram......
geniet er lekker van

Riet.v.d. Broek

Wat zonde van zo,n stad. Jammer om alles zo terug te zien hè ?

lydia

Heel mooi verslag en foto's maar ook trieste foto's. Zonde van die mooie kerk en halve stad weg.

JW

Mooie stad en shows en foto's ??Lekker Zonnig ???? vernietiging is sad ???? jullie gegund ???? be safe ???? veel geluk ???? enjoy jullie verdere trip???? i will follow ????????????

JW

Ok, ehhh .... Ahum .... die vraagtekens waren eigenlijk gepaste emoticons xxx

Marianna

Hallo Globetrotters,
Wij dachten al, geen bericht is goed bericht. Vanmorgen zei ik nog tegen Bart: "maar nu wordt het toch wel tijd......" Gelukkig was er nieuws. Ja Christchurch geeft heel goed aan dat alles verandert in dit leven. Daarom volop genieten daar hoor. Wij genieten op afstand mee. Dat reizen mogen jullie voor mij doen, ha, ha. Leuk dat het jongleer Festival er is tijdens jullie aanwezigheid daar.
Rinie moet heel veel oefenen.......Het spreekwoord Jong (ge)leerd is oud gedaan gaat niet helemaal op voor hem vrees ik. succes en houd maar veel "ballen in de lucht" tijdens deze reis. Groeten van Bart en Marianna