Betsy en Rinie op reis 2015

Whanganui, Mt. Taranaki, New Plymouth

In Whanganui zijn we eerst naar de I-Site, onze VVV, gegaan voor wat info. Wat valt er te wandelen in deze omgeving? Een leuk gesprek gehad met de dame van de I-Site, een Nederlandse die 1,5 jaar geleden geëmigreerd is en het prima naar haar zin had. Ze raadde ons een aardige wandeling aan. Het was ook eenleuke rit om te rijden zei ze, een weg langs de rivier. Ze had gelijk, het was beide mooi. Maar we zijn langzamerhand een beetje verwend, erg h?, we hebben mooiere plekken gezien.
Nog een beetje rondgelopen in Whanganui, een leuk stadje. We hadden een beetje pech, het was zondag en dan is het uitgestorven overal. Je kan er een kanon afschieten, geen enkel probleem. Het enige wat open is zijn de supermarkten en de I-Site. Wat dan wel weer bijzonder is dat de supermarkten vaak tot middernacht open zijn ook op zondag. De gewone winkels in de straat zijn op zondag gesloten en op doordeweekse dagen zijn ze vaak al tussen 4 en 5 uur dicht, op zaterdag nog vroeger.

Mt. Taranaki is een vulkaanachtige berg, je kunt hem al van verre zien. Er zijn nl geen andere bergen in de omgeving. Nikki, Jochem en Rinie wilden graag die berg beklimmen. We zijn natuurlijk van het weer afhankelijk. Bergen hebben de nare gewoonte om zich vaak in de wolken te verbergen. Nagevraagd bij de I-Site, morgen is het te doen. Het weer wordt minder maar in de loop van de week nog slechter. Dus morgen gaan ze ervoor. Ik pas, het zijn bijna 1400 hoogtemeters en steil.
We hebben op de parkeerplaats onderaan de berg overnacht. Een uitzicht, schitterend. We konden over het hele dal kijken incl. de oceaan. Het was heel helder met een mooie maan. Ze zijn vanmorgen om 7 uur vertrokken. Het was heel helder, de berg was wolkenvrij en erg mooi zo met die zonsopgang. Terwijl we aan de andere kant van het dal alleen maar zwarte wolken zagen. Gelukkig zijn die zwarte wolken weggebleven. Ik heb net een sms'je gehad, 12.00 uur, dat ze op de top zijn. Ze zijn boven de wolken, want inmiddels is het erg bewolkt en heeft de berg zich voor mij verstopt. Uiteraard hebben ze een fantastisch uitzicht, ze zien ook Mt. Ruapehu, ver weg.Die berg is bekend als Mt. Doom uit de Lord of the Ring. O nee, dat is de berg die er naast staat Mt. Ngauruhoe. Het gebied waar die bergen zich bevinden staan ook nog op hun lijstje, de Tongariro Crossing. Het weer is daar echter een stuk onbestendiger.
Ik heb ook gewandeld, een klein stukje van hun route tot de skipiste. Wel leuk, een stukje omhoog en dan om een kloof heen en uiteraard weer gaaf uitzicht, niet helder maar de wolken zijn ook mooi om te zien. 's Winters wordt hier geskied. Het skigebied is niet zo groot als we gewend zijn in Europa. Het is alleen die ene berg. Ik ben vast met onze camper naar beneden gegaan, want het werd een beetje frisjes daarboven, geen zon, de bewolking kwam steeds lager en het was 16 gr. Toen ik beneden was, was het 25 gr. en zon. Wat een verschil.

We waren toe aan een dagje weinig doen. We hadden gehoord dat New Plymouth wel aardig was. Het was een halfuurtje rijden en aan de kust. De camping ligt aan de oceaan, altijd leuk. We kijken vanuit ons bed zo de oceaan in, zeker met de nu volle maan. Heel bijzonder.
Vanmiddag hebben Nikki en ik ons even uitgeleefd in de keuken. Als we op een camping staan moeten we natuurlijk even gebruik maken van de keuken. Elke camping heeft een keuken, de een wat mooier dan de andere. We koken vast voor de volgende dag omdat we dan weer ergens vrij kamperen en dan afhankelijk zijn van ons piepkleine keukentje in de camper. Gaat ook hoor, daar niet van maar in een echte keuken heb je lekker de ruimte wat erg prettig is. We hebben ook koekjes gebakken, heerlijk!!!
Nog even de stad in geweest, naar de bieb, want daar kan je gratis internetten. Op een of andere manier kunnen we niet meer op de reisblog komen, wat lastig is. We hebben nu via een omweg ontdekt dat Adobe Flash ge-update moet worden, stom dat dat niet aangegeven wordt. Via de computer van de bieb gaat het wel, Rinie had echter geen usb-stick bij zich. Kijken of het ons morgen lukt om de blog weer te voorzien van tekst en foto's en dan nu via een usb-stick. En dan gaan we weer verder, een stukje van de surfhighway rijden.

JW

Ik genoot er weer van hier op station Wageningen, heerlijk, en ja dat terwijl ik werk xxx superrrrrrr

JW

Geweldig ook die mooie foto's, heb ze op doorn station bekeken, tja ik reis ook veel ;-) veel plezier verder xxx